Mara Utrecht

Albanië en Macedonië 2017

Juli 2017

In een buitenwijk van de hoofdstad Tirana ligt de Roma gemeenschap Babrru. In deze zigeunerwijk woont een groot aantal kansarme families onder zeer slechte omstandigheden. Vanuit de katholieke gemeenschap in Tirana zijn er gelukkig initiatieven om deze mensen hulp te bieden. Aurora Zeqo en Xhejsi Mamani zijn twee geweldige dames die zich dag en nacht voor de kansarmen in deze wijk inzetten. Samen met Aurora en Xhejsi gaan we op pad om bij acht families pakketten met levensmiddelen langs te brengen. Deze pakketten bestaan uit voedsel, schoonmaakmiddelen en andere essentiële benodigdheden. Hiervan kunnen deze families de komende maanden leven!

Op de tweede dag ontmoeten we Skhelzen, die voor de vrijwilligersorganisatie Fundjave Ndryshe werkt. Twee dagen lang reizen we met Fundjavë Ndryshe mee om een aantal projecten te steunen. Samen met Skhelzen hebben we voedselpakketten en kippen bij tien gezinnen langs gebracht. Bovendien hebben we een aantal gezinnen kunnen voorzien van ijskasten. IJskasten zijn voor deze gezinnen een onmisbaar goed die zij zelf niet kunnen betalen. Naast de ijskasten hebben we drie gezinnen kunnen voorzien met wasmachines. Dankzij deze hulp en voorzieningen kunnen deze gezinnen de komende maanden weer rondkomen. Het tweede project draait om de twaalfjarige Etlena. Etlena is een talentvolle scholier die uit een heel arm gezin komt. Het gezin woont in een schuur in een achterstandswijk van Tirana. Etlena is hoogbegaafd met bovengemiddelde schoolresultaten. Echter kan zij door haar slechte zicht niet goed meer lezen. Geld voor een bril heeft haar familie niet. We namen Etlena mee naar een opticien en kochten voor haar een bril. Dankzij deze bril kan ze haar opleiding afronden en is de kans op een goede toekomst voor haar ook veel groter. Ook krijgt Etlena van onze donateurs een Engelse taalcursus waardoor haar kansen op een goede toekomst nog groter worden. Voor het derde project hebben wij het huis van een arme Egyptische familie kunnen opknappen. Met zeven mensen wonen ze in één kamer onder een ander huis. Deze kamer is echter niet geïsoleerd en heeft verouderde elektriciteit. Hierdoor is de woonsituatie van dit gezin niet alleen ongewenst, maar ook zeer gevaarlijk. Met onze hulp wordt een aannemer aangenomen die deze kelder gaat voorzien van isolatie en de juiste elektrische voorzieningen. Op de vijfde dag vertrokken we vanuit Tirana naar de bergen aan de grenzen van Macedonië. Deze streek heet Bishnice en is het armste gedeelte van Europa. Met twee jeeps reden we drie uur over smalle bergpaden door de bergen om alle dorpen en huizen te bereiken. In de auto werd ons al veel over de slechte omstandigheden waarin veel gezinnen leven. Een groot probleem in dit berggebied is dat veel meisjes al op een veertiende worden uitgehuwelijkt en daarna al snel hun eerste kind krijgen. Daarnaast wonen er ook veel mensen met psychische en mentale problemen. De meeste families krijgen vanuit de overheid twintig euro per maand om van te leven en voelen zich daarmee zwaar in de steek gelaten door de regering. Verder zitten ze zo ver van de bewoonde wereld, dat ze bij ziekten niet het ziekenhuis kunnen bereiken. De omstandigheden waarin families daar leven zijn compleet anders dan de armen rondom de stad, omdat deze families vrijwel volledig zelfvoorzienend zijn en al honderden jaren op dezelfde manier leven. De huizen waren zelf in elkaar geklust en het was schokkend om te zien dat de familie vaak met zijn allen in dezelfde vervallen kamer sliepen. Bij ons bezoek brachten we voedselpakketten langs waardoor gezinnen de komende twee maanden zorgeloos kunnen eten. Naast de pakketten hebben we tien gezinnen een ijskast geven, die zij voorheen nog niet hadden. Deze ijskasten bied ze de mogelijkheid om producten die schaars zijn langer te kunnen bewaren. De volgende ochtend hebben we van het weeshuis waar we mochten overnachten de kamers van het weeshuis opnieuw geschilderd. In het weeshuis leven kinderen waarvan de ouders waren overleden door aids, kinderen waarvan de ouders te ver in de bergen woonden waardoor de oorspronkelijk niet naar school zouden kunnen of ouders die door andere oorzaken niet voor hun kinderen konden zorgen. De muren waren vervallen en toe aan een opknapbeurt. Als laatste gift hebben we het weeshuis van een propaantank kunnen voorzien waardoor ze een jaar lang het weeshuis en de bijbehorende school kunnen verwarmen. De laatste dagen van onze reis zijn we van Albanië doorgereisd naar Skopje, Macedonië. Hier zijn we in contact gekomen met Irena Velkoska. Zij is de directrice van een school in het midden van de Roma community Shutka, de grootste zigeunerwijk van Europa. Deze school is afgelopen jaar afgebrand en ingestort waardoor ze moesten verhuizen naar een andere locatie en waardoor er voor deze school veel tekorten zijn ontstaan. Na een bezoek aan de school en een inventarisatie van wat deze nodig had om hun leerlingen weer in alles te kunnen voorzien, hebben we ze aan schoolborden, schriften, studieboeken en andere schoolspullen kunnen helpen. Ook hebben we eten en verzorgingsproducten kunnen verschaffen, waardoor de leerlingen hier de komende maanden onbezorgd gebruik van kunnen maken. De leerlingen van de school waren enorm blij en hielpen met veel enthousiasme mee aan het uitladen van alle spullen. We hopen dat iedereen die wij op deze bijzondere reis hebben geholpen hier nog lange tijd van kan profiteren! Zonder de hulp van onze contactpersonen in Albanië en Macedonië hadden wij dit niet kunnen doen. Hiervoor willen wij jullie namens Stichting Mara voor bedanken!