Mara Utrecht

Macedonië 2017

Op 14 juli zijn wij afgereisd naar de hoofdstad van Macedonië, Skopje, om een aantal projecten te financieren.

De eerste dagen hebben wij afspraken met onze contacten gehad om te bepalen waar en wie onze steun het beste kan gebruiken. Zo kwamen wij als eerst in contact met de organisatie NGO Nadez, waarvoor wij naar de grootste Roma (gypsy) community van Europa gingen, wat ook de armste community is van heel Macedonie. Kinderen krijgen hier niet de kans om naar school te gaan. NGO Nadez probeert hier verandering in te brengen. Zij runnen een schooltje waar de kinderen van hun 4e tot 18e heen gaan en alles wordt aangeleerd wat nodig is om een kans te krijgen op een leven buiten de roma gemeenschap en even te ontsnappen aan de strenge cultuur.

Deze goede organisatie krijgt helaas ook geen hulp van de overheid en is dus volledig afhankelijk van onze steun. Dankzij jullie hulp krijgt het schooltje nu een dak dat geïsoleerd is zodat de school altijd gebruikt kan worden (in de winter is het hier -15 en in de zomer +40 graden) en ook een hek om de school beter te beveiligen in deze gevaarlijke omgeving.

De NGO heeft het zwaar in de community, maar ons werd al snel duidelijk dat het fantastische mensen zijn met een groot hart. Ze worden diep gerespecteerd door alle kinderen en hun families. Ze werken keihard en laten zich niet uit het veld slaan door tegenslagen. Zo werd vorig jaar hun tweede schooltje in brand gestoken wegens gebrek aan goede beveiliging, en laatst was er een poging om hetzelfde te doen bij deze school. Gelukkig kunnen zij zichzelf hier dankzij jullie vanaf nu beter tegen beschermen!

Ook zijn wij naar het University Children’s Hospital geweest. Na lange gesprekken met de directrice, dokters en verpleegkundigen werd duidelijk dat de nood het hoogst was voor infusiepompen en chirurgische aspirators. Wij hebben deze nog dezelfde dag persoonlijk aangeleverd en de dank hiervoor was dan ook erg groot. Ook hadden wij nog speelgoed meegenomen voor de kinderen van de oncologie afdeling, waarvoor de dank misschien nog groter was ;-).

Na dit bezoek zijn wij langsgegaan bij onze vriend Milos van the Health Education and Research Association. Dit is een medische kliniek voor hulp bij soa’s (voornamelijk hiv en aids) en die zich o.a. verder sterk maakt voor gelijke rechten voor homo’s, biseksuelen en transgenders. Deze groepen zijn in Macedonië nog sterk gemarginaliseerd en kunnen de hulp van de kliniek dus hard gebruiken. Ook heeft de kliniek een ambulance waarmee ze noodhulp bieden aan de vluchtelingenkampen in de grensgebieden. Aan deze kliniek hebben wij een nieuwe all-round draagbare patienten monitor waarmee hartslag, bloeddruk, etc. kan worden opgemeten. Ook hebben wij verwarmingen gedoneerd voor in de kliniek zelf. Deze ontbraken nog, terwijl de temperatuur in de winter zakt tot -15 graden.

Vervolgens zijn wij langsgegaan in Tetovo waar het op één na grootste ziekenhuis van het land ligt. Het is onvoorstelbaar dat een ziekenhuis dat zich de één-na-grootste moet noemen, werkt in zulke conditie. Na wederom overleg met de directeur en dokters hebben wij hier een standaard foetale monitor gedoneerd.

De laatste dag hebben wij doorgebracht in SOS kinderdorpen in een van de armste buitenwijken van Skopje. Kinderen die hun ouders verloren zijn of kinderen die zijn opgegroeid in een gezin met ouders die hen niet kunnen onderhouden krijgen hier een nieuw thuis. Een prachtige organisatie met overduidelijk een warm hart voor het welzijn van alle kinderen. De organisatie leeft volledig van donaties en hierdoor is vooral het onderhoud aan de huizen rampzalig. Hier dragen wij bij aan de restauratie van de deuren in zeven gezinshuizen. Dit is essentieel voor de isolatie in de bloedhete zomers en ijskoude winters. En daarnaast dragen wij bij aan de restauratie van twee badkamers in onleefbare condities.

Donateurs, namens Fay, Wester, Marleen, Aspazija Sofijanova (Stacey), Milos, Keril, Klara, Vesna, Aleksandra, maar natuurlijk vooral namens alle kinderen en volwassenen wiens leven wij hopelijk net iets makkelijker hebben mogen maken, BEDANKT!