Mara Utrecht

Nog altijd behoren de Balkanlanden tot de armste landen in Europa. Achterstanden op sociaal, economisch en politiek gebied zijn de erfenis van de verwoestende burgeroorlogen in voormalig Joegoslavië. Lokale overheden zijn vaak niet in staat om hun mensen voldoende te helpen, waardoor een deel van de bevolking in erbarmelijke omstandigheden leeft.

In samenwerking met lokale hulporganisaties probeert Stichting Mara deze mensen te ondersteunen. Twee of drie keer per jaar gaan wij met een groepje naar landen als Albanië, Kosovo en Macedonië om projecten op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en andere sociale initiatieven te ondersteunen.

In 2019 zijn we naar Albanië en Kosovo afgereisd. In Albanië zijn we in samenwerking met Fundjave Ndryshe, 'Another Weekend' op pad gegaan. Het idee van Fundjave is dat mensen bijdragen door, in plaats van een donatie, zelf het land in te gaan en spullen doneren die mensen direct helpen, wat goed aansluit bij het gedachtegoed van stichting Mara. Ook zijn we gaan zitten met een landelijke organisatie die zich bezig houdt met de kwestie rondom eerwraak, wat nog steeds een relevant probleem is in bepaalde gebieden. In Kosovo hebben we meegelopen met een organisatie die drugsverslaafden ondersteund, bij een afwezigheid van overheidshulp op dit gebied. Daarnaast zijn we de landen doorgereisd om mensen van hulppakketten, medicijnen en medische apparatuur te voorzien.

Door af te reizen naar deze gebieden en onze ervaringen te delen, willen we jullie de huidige situatie in de Balkan te laten zien. Onze donateurs maken het mogelijk dit werk te doen, bedankt voor jullie steun aan Stichting Mara!

Emile van Hoof – Voorzitter
Emilie van de Graaf – Secretaris