Mara Rotterdam

Moldavië september 2017

Afgelopen september zijn Marleen, Babette en Rens afgereisd naar Moldavië om zich daar namens Stichting Mara Rotterdam in te zetten voor verschillende projecten. Omdat dit inmiddels het derde project van 2017 was besloten we om het dit keer wat anders aan te pakken. Via het project van afgelopen mei zijn we in contact gekomen met een nieuw contactpersoon, Victoria Morozov. Victoria is initiatiefneemster van twee grote projecten in Moldavië: Volunteering Moldova en The Moldova project. Het hoofddoel van deze reis was met name oriënteren binnen deze twee projecten zodat er een basis voor de toekomst kon worden gelegd.

De eerste vier dagen zijn wij betrokken geweest bij Volunteering Moldova, dit project geeft vrijwilligers de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen in Moldavië. Gedurende de eerste twee dagen zijn we samen met een groep vrijwilligers naar Orhei geweest om een weeshuis voor zowel verstandelijk als geestelijk gehandicapte mannen te bezoeken.
Het weeshuis is van oorsprong bedoeld voor jongens <18, echter is er door de situatie in Moldavië geen doorstroom mogelijk en zijn er van de 204 maar 45 onder de 18. Onze eerste indruk was vrij heftig; zo is er maar één verzorgster op een groep van 30 jongens en is er een zwaar tekort aan medische hulpmiddelen.
Na een gesprek met de directeur hebben we besloten om ons met name te oriënteren op de situatie in het weeshuis. Het was heftig om te zien hoe onwijs zwaar gehandicapt sommige zijn; hoopjes met voetjes en handjes liggen stil in de bedjes. Toch zijn we ook veel buiten geweest om rondjes te rijden met de kindjes in rolstoelen. Ook hebben we met ze gekrijt, geknutseld, geschommeld en gelachen.
De middagen stonden in het teken van de middagactiviteit: Disco. Iedereen ging los op o.a. ‘’danca kuduro’’ en ‘’hey we’re going to Ibiza’’. Bijzonder om te zien hoe zo’n klein gebaar als een beetje aandacht al enorm veel teweeg bracht bij de bewoners. Binnen twee dagen hadden we al een goede band opgebouwd met de bewoners en verzorgers waardoor het voor ons lastig was om het weeshuis achter te laten. We besloten dan ook om later in de week terug te keren met een donatie bestaande uit pijnstillers, vitamine supplementen en medische apparatuur waardoor kwaliteit van basale zorg een stuk verbeterd is.

Op dag 3 hebben wij een bezoek gebracht aan een van de grootste kinderweeshuizen in Chisinau. Onze eerste indruk was positief, vergeleken met het weeshuis in Orhei zag dit er mooi en verzorgd uit. Echter is dit weeshuis zo groot door een zorgwekkende reden. Er heerst in Moldavië een dermate ernstige armoede dat veel ouders geen toekomst voor hun kinderen zien en ze om die reden laten opnemen in een weeshuis waar ze wel iedere dag feten krijgen. Echter zijn er te weinig verzorgsters waardoor alle kinderen een gebrek aan aandacht ondervinden, hier hebben wij via Volunteering Moldova hulp geboden.

’S Ochtends hebben dan ook met een groep van 4/5 jarigen gespeeld die als gekken rondfietste en schommelden. Hierna bezochten we een groep met gehandicapte kindjes waar we met een klein beetje aandacht al een hoop lachende gezichten kregen te zien.
Later op de dag hebben we de baby’s bezocht. Ze lagen met minimaal 10 op één kamer waardoor de verzorgster geen tijd heeft om ze alle aandacht en liefde te geven die baby’s nodig hebben. We zijn de hele middag buiten geweest met de baby’s, waar we ze op de schommels in slaap hebben gewiegd.
Op dag 4 hebben we een bijzonder initiatief bezocht, een zogenaamde ‘’’small group home’’. Dit zijn huizen waarin wezen in een kleine groep samenleven zoals de situatie in Nederland is. Dit het punt waar het in Moldavie naartoe moet zodat de wezen een beter toekomstperspectief hebben. Verder kwamen we hier een oude bekende tegen, op het transport van afgelopen Mei hebben we besloten om de operatie te betalen voor een jongetje dat niet kon lopen. Enorm indrukwekkend om te zien dat hij nu, met hulp, zijn eerste stappen wist te zetten!

De laatste twee dagen stonden in het teken van project Moldova. Een enrom goed, duurzaam project. Met dit project wordt de toename van kinderen, wezen, en gehandicapten in weeshuizen/kindertehuizen tegengegaan. Arme families worden all-round ondersteund om zo weer op het goede pad te komen. Hierdoor eindigen de kinderen dus niet alleen in een tehuis (wat vaak zonder project Moldova een betere optie is voor de kinderen dan thuis). Er wordt de ouders medische hulp geboden, hulp om af te kicken van bijv. Alcohol, geld voor onderwijs van de kinderen, het basale voedsel wordt gefinancierd en de huisjes worden winter-proof gemaakt. In het laatste stadium wordt er ook een kas gebouwd of dieren gekocht voor de families zodat ze zichzelf volledig kunnen onderhouden. Pas na meerdere jaren kan project Moldova het gezin dan loslaten. We hebben vandaag meerdere gezinnen gezien, zoals één met een alleenstaande moeder (de vader was uit de picture door zijn alcoholverslaving) met vier meisjes en twee jongens. Dit gezin was gevonden op straat, ze hebben inmiddels een varken en de kindjes zijn gezond en gaan naar school. Desalniettemin hebben ze het moeilijk om elke dag eten op tafel te krijgen, de grote kostwinnaar is immers weggevallen en er is weinig werk. We hebben gezinnen gezien die al jaren bezig zijn en nu inmiddels een kind hebben die studeert en gezinnen die aan het randje van de maatschappij leven. Het huis is dan ongelofelijk vies, er zijn geen normale bedden, alles ruikt naar plas en poep en de kinderen zijn schuw en heel erg smerig. Hopelijk zijn ook zij over een paar jaar weer op het juiste pad. Er is een enorme wachtlijst voor dit project, er zijn maar een paar gezinnen die gebruik kunnen maken van dit project. We hebben dan ook besloten om meerdere gezinnen te ondersteunen door middel van een maandelijkse donatie van 40 euro zodat zij hun leven op de rails kunnen krijgen en boven de armoede grens weten uit te komen.

Een onderdeel van project Moldova is het faciliteren van zogenaamde playgrounds. Dit zijn openbare ruimtes in scholen en buurthuizen waar de kinderen kunnen spelen en wekelijks leren schrijven en lezen. Ook hier zullen we het een en ander doneren, zo zullen we vanuit Nederland meubilair laten vervangen en een hoop nieuw speelgoed aanschaffen voor de playgrounds.

We kunnen terugkijken op een leerzaam en indrukwekkende reis waarin we een nieuwe weg zijn ingeslagen met Rotterdam. Deze reis hebben we ons grotendeels gericht op de duurzaamheid van onze donaties. Niet alleen het rondbrengen van medicatie maar ook daadwerkelijk een band opbouwen met verschillende projecten zodat we er een volgend transport kunnen terugkeren. Daarbij komt dat we ook duurzame donaties hebben gedaan als het vervangen van meubilair en het ondersteunen van verschillende gezinnen zodat hun kinderen kunnen eten en naar school kunnen gaan. Mede met de hulp van onze donateurs hebben we afgelopen project tot een succes kunnen maken en zullen we dit in de toekomst zeker voortzetten!

Voor meer informatie over de projecten kun je kijken op de websites:

The Moldova project: http://themoldovaproject.com

Volunteering Moldova: http://www.volunteeringmoldova.org/

Namens heel Stichting Mara Rotterdam bedankt voor jullie steun en tot snel!

Babette, Marleen en Rens