Mara Rotterdam

Moldavië mei 2017

Afgelopen mei zijn Odile, Bernice en Felix afgereisd naar Chisinau, Moldavië om daar zich in te zetten voor Stichting Mara. Zoals Mara Rotterdam gewoonlijk doet werkten we samen met onze contactpersoon Ion Crudu, een lid van de Rotary Club in Moldavië. Hij helpt ons met het vinden van goede projecten en het organiseren van de donaties.

Met Ion zijn we naar verschillende projecten toe geweest; medische centra, kinderdagverblijven, ziekenhuizen en weeshuizen. Op de projecten hebben we rondgekeken om te zien hoe alles er uit zag en wat er het meeste nodig was. Na overleg bestelden we vervolgens de apparatuur, om ze gelijk die middag weer langs te brengen. Onze medische distributeur was ontzettend efficiënt dus daar hebben we veel aan gehad! Het geven van de apparatuur is altijd erg leuk en gezellig. De mensen zijn super blij en onthalen je als een soort held. Vaak bieden ze eten en drinken aan en bouwen ze er een klein feestje van! Zo hebben zij op verschillende plekken gedineerd met mensen en is er zelfs op een soort berg in de bossen en barbecue voor ons georganiseerd. Er kwam zelfs een accordeon-speler voor muziek zorgen; een unieke ervaring!

Een van de projecten die ons het meest aan het hart ging is was een weeshuis voor dove en slechthorende kinderen. Dit weeshuis lag in een verlaten deel van Moldavië op 2 uur rijden vanaf Chisinau. In dat weeshuis wonen meer dan 100 kinderen die daar naar les krijgen, sporten en slapen. De kinderen waren allemaal ontzettend lief en vrolijk, maar hun leefomstandigheden waren erg beperkt. Het gebouw was schoon maar erg simpel. De directeur gaf aan dat er niet genoeg geld was voor kleding, zeep, of überhaupt om suiker te kopen. Hij schaamde zich om aan te geven wat er nodig was, erg ontroerend om te zien. Toen we daar waren beseften we ons hoe gelimiteerd de mogelijkheden voor deze kinderen zijn later in het leven, enkel omdat ze slecht horend zijn! We hebben een grote donatie gedaan samen met Ion en zijn vrienden. Het weeshuis was er ontzettend blij mee en we willen daar zeker terugkeren.

Naast onze contactpersoon Ion zijn we ook een dagje met een Moldavische vrouw op stap geweest. Zij is in armoede opgegroeid en heeft een beurs gekregen om te studeren in Chisinau. Op 18 jarige leeftijd is zij begonnen met een organisatie om vrijwilligers naar weeshuizen in Chisinau te halen. Daarnaast heeft ze ook een andere organisatie die families in arme dorpen coacht om zelfstandig te worden. Met haar zijn we naar 3 weeshuizen gegaan. In een van de weeshuizen wonen 220 gehandicapte mannen en jongens. Ze wonen in een groot oud communistisch legergebouw en de kinderen zien er allemaal best gelukkig uit maar er valt veel te verbeteren. Ook zijn we naar 2 weeshuizen in Chisinau geweest. We hebben medische apparatuur, luiers en onderbroeken aan deze kinderen gegeven. Ook hier is het duidelijk dat we moeten terugkeren om deze kansarme kinderen te helpen!

Al met al was het een week waar we met een goed gevoel op terugkijken, er valt zeker nog veel te helpen in Moldavië maar met de donaties kunnen we in ieder geval ons steentje bijdragen!