Mara Rotterdam

Moldavië maart 2017

De afgelopen projectreis van Mara Rotterdam was gericht op Moldavië. Drie commissieleden zijn op 4 maart afgereisd per vliegtuig. Na een korte tussenstop op het vliegveld van Wenen, kwam de groep aan in Chisinau. Voorafgaand aan de projectreis is er al veel contact geweest met Ion Crudu. Dit is een bekende contactpersoon waar vaker mee samen is gewerkt. Samen met de drie commissieleden en Ion is een druk programma samengesteld, dat het verloop van de week heeft bepaald. Eenmaal geland wachtte Ion de groep op. Aangekomen bij de slaapgelegenheid, was er tijd om te acclimatiseren en kon de groep zich voorbereiden op het programma dat de volgende ochtend van start zou gaan.

Mara Rotterdam is altijd medisch georiënteerd en het doel was dan ook om zo veel mogelijk medische hulpgoederen te leveren daar waar de bestaande apparatuur te wensen over liet of niet aanwezig was.
De groep is begonnen een aantal projecten in Chisinau te bezoeken, vervolgens waren verschillende dorpen en steden buiten Chisinau aan de beurt. Alle projecten waren bereikbaar per auto. Er was dan ook vooraf al in overleg samen met Ion een auto gehuurd waar de gehele week stad en land mee is afgereisd. Na het bezoeken van de eerste projecten werd een inventarisatie gemaakt van de benodigde apparatuur. Vervolgens heeft de groep samen met Ion een bedrijf bezocht waar de apparatuur ingekocht kon worden. Al het geld wat de stichting heeft uitgegeven is dan ook ten goede gekomen aan de lokale economie. Omdat internetbankieren nog niet erg ontwikkeld is in Moldavië moest alles cash betaalt worden. Dit heeft redelijk wat voeten in de aarde gehad omdat niet iedere bank een Nederlandse pas accepteerde en er een maximaal bedrag per pin ronde opgenomen kon worden. Met behulp van Ion is het altijd gelukt de betaling te kunnen voldoen en waren hier uiteindelijk weinig problemen mee gedurende de week. Vervolgens brak het leukste gedeelte van de dag aan, namelijk het leveren van alle apparatuur. Omdat Ion veel lokale contacten heeft was er steeds veel media aandacht voor het leveren van de goederen. Dit was dan ook altijd een leuk moment dat vaak per camera werd vastgelegd! Dit proces heeft zich gedurende de gehele week herhaald. Uiteindelijk zijn er 13 projecten bezocht waaronder: ziekenhuizen, bejaardentehuizen en scholen. Bij ieder project was de behoefte anders waardoor er een grote variëteit aan apparatuur is geleverd. Binnen de groep was er een duidelijke rolverdeling gemaakt. Er was een verantwoordelijke voor de communicatie, het geld en een kritisch oog op de kwaliteit van de goederen door medisch inzicht.

Bij ieder project werd de groep vriendelijk ontvangen door de lokale bestuurders van het desbetreffende dorp. Deze ontvangst was vaak feestelijk en er kwam nog wel eens taart en zelfgemaakte wijn bij kijken. Daardoor heeft de groep ook veel meegekregen van de Moldavische cultuur en heeft veel van het land gezien. Er is geprobeerd zoveel mogelijk in doorlopende projecten te investeren omdat Moldavië een land is waar Mara Rotterdam vaker heen gaat. Dit is ook om transparantie te kunnen waarborgen naar de donateurs toe.

De week was zeer intensief. Niet alleen was het een redelijke cultuurshock, ook de manier van werken was in Moldavië duidelijk anders dan in Nederland. Bovendien spreken maar weinig mensen Engels. Daarom was het handig dat Ion altijd bij de groep was om zo nodig te helpen met communiceren. Aan het eind van de week is de groep voldaan weer vertrokken naar Nederland. De groep heeft van Ion nog veel foto’s ontvangen van de verschillende projecten waar alle geleverde goederen nu in gebruik zijn genomen. Ook is het belangrijk om het contact met Ion goed te onderhouden voor volgende projectreizen.

Mara Rotterdam kijkt terug op een zeer geslaagde en functionele projectreis!