Mara Maastricht

Servië en Albanië 2017

Maandag 17 juli 2017: Eindelijk, het was zover. De dag waar we een heel jaar lang naartoe hadden gewerkt was aangebroken voor ons, bestuur ’16 – ’17 van Stichting Mara Maastricht. Vandaag vertrokken voor 2,5 week richting de Balkan, om daar vier zorgvuldig uitgekozen projecten te ondersteunen. Het busje volgeladen en met gezonde spanning in onze lichamen verlieten we Maastricht, op naar het Oosten!

Project 1: Izida, Feketic, te Servië Na een tussenstop in Oostenrijk en de nodige wachttijd bij de Servische grens was het dinsdagmiddag meteen tijd voor ons eerste project: gehandicaptenopvang Izida aan de rand van het dorpje Feketic, te Servië. Stichting Mara biedt al verscheidene jaren (materiële) support aan deze opvang. Mede door onze hulp heeft de opvang dan ook onlangs goedkeuring voor continue subsidie van de overheid gekregen, een geweldige prestatie!

Toen we aankwamen in Feketic werden we met open armen en een grote glimlach ontvangen door oprichtster en über-optimist Juliana. Tien jaar geleden nam zij, zelf moeder van een zwaar gehandicapte dochter, het initiatief voor de dagopvang, inmiddels een thuis voor meer dan 100 Servische kinderen en volwassen met een beperking. Het huis heeft een zeer goed onderhouden groente- en kruidentuin waarvan we trots elk gewas, inclusief de onverstaanbare Servische naam, te horen kregen. Binnen bevindt zich onder andere een klaslokaal, een mini-gymlokaal, een naaikamer en een gezellig ingerichte woonkamer. Hier wachtte een flinke groep gebruikers (zoals Juliana ze ons graag liet noemen) ons op met Servische lekkernijen (en biertjes!) en werd er gezonden, werden er gedichten voorgedragen en muziek gemaakt.

Mara Maastricht heeft dit jaar voor geheel nieuw meubilair van de woonkamer gezorgd waardoor de opvang haar subsidie mag behouden. Na afloop hebben we vervolgens flinke inkopen gedaan en bijvoorbeeld voor een goede voorraad aan knutsel- en studiemateriaal gezorgd. We kunnen al met al volmondig bevestigen dat elk besteden euro aan dit project goed terecht gekomen is en zullen de band met Izida zeker aanhouden in de toekomst.

Project 2: Roma Shelter, Novi Sad, te Servië Ons volgende project bevond zich in Novi Sad, een van de grotere steden in Servië op ongeveer een half uurtje rijden van Feketic. Op woensdag 19 juli bezochten we de Roma Shelter, een opvang voor Roma straatkinderen in Novi Sad. Romafamilies worden in Servië verstoten en gediscrimineerd en kans op een toekomst voor kinderen van deze families is dan ook nihil. Ze zijn genoodzaakt op straat te leven met alle gevolgen van dien voor hun mentale en fysieke gezondheid. Roma Shelter vormt een onderkomen voor deze kinderen en biedt ze dagelijks een warme maaltijd, zorg, aandacht en een minimale vorm van educatie. Tijdens ons bezoek werden we begeleid door Nela, een van de ‘teachers’ van de opvang. Zij vertelde ons hoe achter ieder kind een persoonlijk, vaak gruwelijk verhaal zit, verborgen achter een onschuldig gezichtje. De taak van hen als ‘teachers’ is om hier op een goede manier mee om te gaan en de kinderen een gevoel van veiligheid en geborgenheid te geven. Bovendien leren de kinderen hier het belang van educatie, goede hygiëne en omgangsvormen in de maatschappij. De opvang houdt de vorderingen van de kinderen heel goed bij en stimuleert hen zo veel mogelijk in het naar school gaan. Maar bovenal; in de Roma Shelter kunnen de kinderen hun ‘volwassen’ problemen eventjes vergeten en echt kind zijn.

Met Stichting Mara hebben we voor een gloednieuwe oven in de keuken en nieuwe tafels en stoelen in de eettafel gezorgd. De kinderen kunnen hierdoor in de toekomst voor het eerst fatsoenlijke, warme ovenmaaltijden krijgen. De kokin voorzag ons en de kinderen dan ook vol trots van een traditionele Servische lunch. Hiernaast hebben we in Novi Sad samen met de begeiding van de Shelter allerlei materiaal voor de opvang gekocht. Ook nu was te merken dat het ingezamelde geld zeker goed terecht is gekomen. Samen met de kinderen hebben we gedanst, spelletjes gedaan en echte kunstwerken gemaakt (en niet alleen op papier..)

Project 3: Hotolisht School, Hotolisht, te Albanië De projecten in Servië zaten er alweer op en het was tijd om verder richting het zuiden te rijden. Na een tussenstop van een aantal dagen in Macedonië bij het meer Ohrid was onze volgende bestemming: Tirana, capital of Albania! In Tirana bevind zich het kantoor van Children Are the Future (CAF), waarmee Stichting MARA al jaren een goede samenwerking heeft. Verschillende MARA-steden zijn in het verleden al afgereisd naar Albanië om samen met CAF zich in te zetten voor de bevordering van educatie in Albanië, waaronder ook Mara Maastricht. De organisatie CAF brengt MARA in contact met verschillende scholen in Albanië, waarvan zij weten dat hulp hard nodig is. Dit jaar was het de beurt aan de Hotolisht School, gelegen in het plaatsje Hotolisht op zo’n 80 km van Tirana vandaan. Onze contactpersoon van CAF, Anila, vertelde ons dat de school door haar ligging bijna geen ondersteuning van de overheid krijgt en het dus moet redden op donaties van organisaties zoals Stichting Mara. Op maandag 24 juli brachten we een bezoek aan deze school, waar we met een grote glimlach werden ontvangen door het schoolhoofd, verschillende docenten en een grote groep leerlingen die allemaal tijd hadden gemaakt in hun vakantie voor ons bezoek, een hele eer!

Binnenin de school kregen we een bedank-speech (met tolk vanuit CAF) van het schoolhoofd en uitleg over de school en het educatiesysteem in Albanië en waarom onze hulp zo hard nodig is. Vervolgens werden we gebombardeerd met veel nieuwsgierige vragen van de leerlingen zelf over MARA, onszelf en het mysterieuze Holland. Er werden stroopwafels en (zelfgemaakte) Albanese lekkernijen uitgewisseld en ook nu werd er weer veel gelachen en werden er (non-verbale) spellen gespeeld. Eindelijk mocht het busje worden uitgeladen, waarbij er om hulp of extra sterke armen niet gevraagd hoefde te worden! Stichting Mara heeft in samenwerking met CAF gezorgd voor heel veel educatie- en sportmateriaal, waardoor de kwaliteit van onderwijs dat de school kan bieden erg vooruit is gegaan. In Albanië is veel basic lesmateriaal zoals schriften, pennen, maar ook printpapier en cartridges ontzettend duur, maar dankzij de hulp van onze stichting kan de school nu weer even vooruit.

De gloednieuwe sportartikelen werden natuurlijk gelijk uitgetest en het EK Volleybal NL-ALB werd fanatiek geëvenaard. Nog even een groepsfoto en ook van dit project moest helaas weer afscheid worden genomen. Project 4: Fundjave Ndryshe, Tirana, te Albanië De volgende dag was het alweer tijd voor ons allerlaatste project, genaamd Fundjavë Ndryshe (FN), oftewel ‘Different Weekends’ in het Albanees. FN heeft in de 2 jaar dat zij bestaan een uitgebreid en gedetailleerd databestand opgesteld van alle gezinnen in Albanië die onder een bepaalde armoedegrens moeten leven. Ieder weekend gaan ze met een hun busjes op pad om zo zorgvuldig geselecteerde gezinnen van levensmiddelen te voorzien. Fundjavë Ndryshe bestaat uit een grote groep inspiratievolle, enthousiaste vrijwilligers tussen de 20 en 30 jaar oud. De organisatie heeft al vaker met andere Mara steden samengewerkt maar voor Mara Maastricht was dit de allereerste keer, we waren ontzettend benieuwd dus! Onze contactpersoon was Shkelzen, een energieke Rechtenstudent boordevol ideeën om ons verblijf zo efficiënt en interessant mogelijk te maken.

Samen met FN zijn we 2 volle dagen op pad geweest. De eerste dag zijn we bij 12 gezinnen op verschillende locaties in Albanië diverse voedselpakketten gaan afleveren. Op dag twee zijn we na uitvoerig overleg opnieuw bij 4 gezinnen langs gegaan om elk gezin een gloednieuwe koelkast te doneren, inclusief budget deze zo goed als mogelijk te vullen.

Van het ene op het andere moment bevonden we ons in de grootste armoede die in Europa te vinden is. Geen elektriciteit, geen sanitaire voorzieningen, geen schoon drinkwater, niet genoeg voedsel in huis of überhaupt geen onderdak. Dit zijn de sloppenwijken van Albanië, sinds 2014 nota bene EU-kandidaat. Shkelzen vertelde ons dat de regering van Albanië geen enkel initiatief toont om deze mensen te helpen. Het groeiende gat tussen arm en rijk is dan ook een gigantisch probleem voor de ontwikkeling van het land.

Niet eerder bevonden wij ons met het bestuur middenin zulke bittere armoede. Niet eerder tijdens onze reis waren we zó geraakt door wat we te zien kregen. Niet eerder werd er de hele dag niet gelachen en nauwelijks gepraat. Maar, nog groter was het gevoel van bevrediging dat het geld wat wij met onze stichting hebben opgehaald zo goed terecht is gekomen. Organisaties zoals Fundjavë Ndryshe en hun donateurs zijn van onschatbare waarde. Zij brengen de harde realiteit naar buiten, schreeuwen in feite om hulp, in de hoop op nationale bewustwording. Wij zullen met stichting Mara in de toekomst alles doen om hen hierbij te ondersteunen.

Wij willen iedereen die onze projectreis op een manier mede mogelijk heeft gemaakt ontzettend bedanken. We kunnen met volle overtuiging zeggen dat elke euro die dit jaar opgehaald is ten goede is gekomen aan de ontwikkeling van het Balkangebied. Wij hopen jullie door middel van dit verslag een beeld te hebben kunnen geven van deze eindbestemming. Tevens willen we hiermee benadrukken hoe hard we jullie hulp nodig hebben en nodig zullen blijven hebben in de toekomst. Want de goede kant gaat het zeker op, maar we zijn er nog lang niet.

Bestuur Stichting Mara Maastricht ’16 – ‘17