Mara Leiden

Albanië 2016

Van 14 Juni tot en met 22 juni 2016 hebben wij: Maxime van der Donk, Laurens Waaijer en Sjoerd Timmermans een projectreis ondernomen naar Albanië namens Stichting Mara Leiden. Het doel van onze reis was het ondersteunen en het zelf opzetten van projecten voor de aller armsten in de hoofdstad Tirana en het zuidelijk gelegen Tepelenë. De projecten die wij bezocht hebben zijn in samenwerking met de Nederlandse Ambassade in Tirana in kaart gebracht.

Aangekomen in Tirana hebben we allereest een kinderziekenhuis bezocht waar door de stichting OSAAB (Organisation for the Support of Albania’s Abandoned Babies) weeskinderen worden opgevangen. Baby’s worden vaak te vondeling achtergelaten in Albanië, dit komt door de taboe die hier heerst op buitenechtelijke kinderen. Het ziekenhuis had een groot tekort aan baby melkpoeder (wat erg schaars en duur is) dus hebben wij het ziekenhuis een voorraad voor 3 maanden aan melkpoeder geschonken.

Gedurende deze week hebben we zo’n 25 gezinnen bezocht in de buurt van Tirana. Het was schokkend om te zien hoe gezinnen met vijf kinderen moesten leven in een kamer van 10 m2, verlicht door een enkel peertje die amateuristisch aan het plafond was bevestigd. Deze gezinnen hebben we geholpen door kleding en voedselpakketten te brengen, maar ook speelgoed en schriften voor de kinderen.

Van zaterdag tot maandag zijn we in Tepelenë geweest om een school voor verstandelijk en lichamelijk beperkten te ondersteunen. We hebben hier onder andere bijgedragen aan een expositie waarin de kinderen van de school hun zelfgemaakte kunstwerken konden exposeren. Het doel van deze expositie was het probleem van beperkingen onder de aandacht te brengen. Veelal schamen Albanese gezinnen zich voor een kind met een beperking en sluiten dit kind daarom thuis op.

Voor ons is deze reis vooral een motivatie geweest om door te gaan met het ondersteunen van de Balkanlanden. Ondanks de economische groei die de regio kenmerkt zijn er veel sociale problemen die de Albanese overheid niet kan of wil aanpakken. De sociale projecten die bestaan zijn doordrenkt met corruptie en hebben nauwelijks tot geen effect. De projecten die wij bezocht en gesteund hebben zijn kleinschalig en eerlijk, onze hulp is nodig!