Mara Groningen

Albanië en Kosovo 2016

Afgelopen november zijn wij, Mara Groningen, weer afgereisd naar Albanie en Kosovo. De twee projecten die wij hier bezocht zijn CAF (children are future) in Tirana en TIP (the ideas partnership) in Pristina.

Wij zijn begonnen met CAF in Tirana. Daar zijn we opgehaald door het CAF team en hebben een busje gehuurd in Tirana. De eerste dag in Tirana hebben we twee scholen bezocht. Het CAF team had van te voren al alles gekocht voor ons, wat een groot voordeel was want daardoor hadden we veel tijd om de scholen te bezoeken. De eerste twee scholen waren in Elseban. Hier hebben wij o.a. schoolmaterialen, gymspullen (voetballen, volleyballen ect) en white boards gedoneerd. Met name met de white boards was iedereen heel blij! De tweede dag zijn we naar een school een stuk buiten Elseban gereden. Zowel een Kindergarden als een basisschool. We werden heel warm verwelkomd door de directrice en schoolmeisjes in traditionele klederdracht. We hebben hier kennis gemaakt met de leerlingen en zij hebben verteld wat zij allemaal voor de school en de omgeving doen. Het is goed om te horen dat de kinderen op deze school ook heel betrokken zijn in hun eigen buurt en op school. Op deze school hebben we vooral veel materialen gegeven voor de jongere kinderen, zoals speelgoed, puzzels en tekenboekjes.

Onze trip in Tirana was heel goed georganiseerd door het CAF-team. Zij hebben veel voor ons gedaan, en we hebben het idee dat zij ook echt een grote bijdrage hebben geleverd aan de scholen die zij hebben uitgezocht voor ons. Het enige wat wij hebben gemerkt is dat het CAF-office een slecht vervoer (auto) heeft naar de scholen toe. Zij bezoeken de scholen zelf vaak en geven ook cursussen aan o.a. ouders hier. Wij dachten dat het misschien een optie zou kunnen zijn om de volgende keer bij te dragen aan een nieuwe auto voor het CAF-office.

Het tweede deel van onze reis hebben wij doorgebracht in Pristina, Kosovo. Hier hebben wij samengewerkt met TIP (the ideas partnership). Dit is een vrij grote organisatie, opgericht door een Brits echtpaar. De communicatie verliep, in tegenstelling tot CAF, vrij moeizaam. Met het TIP-team hebben we vooral inkopen gedaan. We hebben er twee dagen over gedaan om van alles te kopen. Het was goed om met eigen ogen te kunnen zien wat er allemaal gekocht werd, maar wij zijn van mening dat de manier van het CAF-team beter werkt. Dit omdat er dan veel tijd is om de projecten zelf te bezoeken met de materialen en dus precies te zien waar de spullen naartoe gaan. Dit is wat wij misten bij TIP. We hebben een keer de Kindergarden mogen zien maar zijn vooral onderweg geweest om materialen te kopen.

Kortom, wat wij misten gedurende onze samenwerking met TIP was vooral de communicatie en de manier van zaken doen. Wij zijn van mening dat het beter is als wij TIP een lijst geven (die zij maken en wij goedkeuren) en zij de inkopen doen, zodat als wij er zijn alles geleverd kan worden.

Concluderend na deze reis zijn wij eigenlijk heel tevreden met de huidige gang van zaken. Het is goed te zien dat de materialen die wij leveren, goed gebruikt worden en dat iedereen blij is met ons. Wij zullen in april weer een reis maken namens Mara Groningen en kijken of dan alles nog steeds in orde is!

Groetjes,

Floris Hamann, Guinevere Dissevelt en Christine Wentges