Mara Groningen

Kosovo 2017

Afgelopen april zijn Wouter Markgraaf, Daan Hiemstra en Rosalie Schreiner van Stichting Mara Groningen afgereisd naar Kosovo. In de hoofdstad, Pristina, hebben wij twee zeer verschillende projecten bezocht.

Onze reis richting Pristina was anders dan voorgaande reizen. Via Care for Kosovo Kids zijn wij in contact gekomen met Bind Skeja, een jongen uit Pristina. Bind is, samen met een aantal partners, al een tijdje bezig met het opzetten van het Suicide Prevention Project in Kosovo. Bij dit project zal een telefonische noodlijn worden opgezet, waarnaar gebeld kan worden door mensen met een depressie. Het project heeft als doel het aantal zelfmoordpogingen te reduceren en tegelijkertijd het bewustzijn van de geestelijke gezondheid in het land te verhogen. Stichting Mara zal hem helpen door hem in contact te brengen met een aantal Nederlandse organisaties om op deze manier trainingen en fondsen rond te krijgen.

De Kosovaarse bevolking heeft de afgelopen 20 jaar een tumultueuze tijd beleefd: van de Servische bezetting tot oorlog en afhankelijkheid tot enorme armoede. Gedurende deze stressvolle periodes is de algemene gezondheid, maar ook zeker de geestelijke gezondheid, van de bevolking erg verwaarloosd. Verschillende studies hebben dan ook de afgelopen jaren bewezen dat na de oorlog een groot deel van de bevolking aan een posttraumatische stressstoornis (PTSS) en/of depressie leidt. Ondanks dat verschillende NGO’s de bevolking na deze periode hebben geholpen blijkt uit recent onderzoek dat nog steeds een groot deel van de bevolking aan PTSS leidt. Zo hebben cijfers in verschillende politierapporten laten zien dat het aantal zelfmoordpogingen en zelfdodingen de afgelopen jaren sterk is gestegen. Naast deze stijgende lijn heerst een stigma op mental health in Kosovo. Het onderwerp geestelijke gezondheid is slecht bespreekbaar wat ervoor zorgt dat mensen niet snel hulp zullen zoeken. Tijdens ons bezoek aan Kosovo en de gesprekken met Bind en zijn vrienden werd ons maar al te duidelijk wat de noodzaak voor een telefoonnummer als deze is. Om dit te kunnen bewerkstelligen, is er naast een plan van aanpak ook funding nodig. Hoewel ons budget helaas niet groot genoeg is om het hele project te financieren, hopen we wel dat dat met onze hulp gaat lukken.

Naast het project met Bind hebben wij ook het University Clinical Center of Kosovo bezocht. Hoewel de naam anders doet overkomen, is dit ziekenhuis voor een groot deel afhankelijk van donaties. Samen met Care for Kosovo Kids hebben wij de kinderafdeling van het ziekenhuis bezocht en daar met een aantal artsen en verpleegkundigen gesproken. Uit deze gesprekken bleek dat er grote behoefte was aan een infusieapparaat en een pulse-oximeter voor neonaten. Met dank aan onze donateurs hebben wij meerdere van deze apparaten aan kunnen bieden aan de kinder IC afdeling van het ziekenhuis.

Al met al hebben wij een zeer succesvolle reis naar Kosovo gehad. Op dit moment zijn wij nog steeds bezig met het project van Bind. Het is een zeer dankbare taak en wij hopen dat we dit project tot een goed einde, of liever gezegd een goede start, kunnen geven.