Mara

1573570122-dbce0afe36c34574ad8f2761b9876af3.png

Bron: www.historicum.com

Stichting Mara is opgericht in 1993 als reactie op de oorlogen in voormalig Joegoslavië. Sinds de oprichting in 1993 zijn door de studenten van stichting Mara vele lokale projecten gesteund. Wij steunen onder andere lokale ziekenhuizen, scholen, gezinnen en opvangcentra met medicijnen, educatiemateriaal, en andere primaire levensbehoeften. Dit wordt terplekke ingekocht of ingezameld Nederland en door de studenten zelf vervoerd met een bus naar de Balkan. Met dank aan onze donateurs kunnen we projecten steunen in Albanië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo, Servië, Kroatië, Macedonië en Montenegro georganiseerd en gereden.

De laatste jaren is duidelijk geworden dat momenteel niet meer dezelfde problemen spelen als ten tijde van de oorlog. De afgelopen jaren heeft de regio een groei doorgemaakt, maar hiervan profiteren voornamelijk de machthebbers en rijke bevolking. Echter is er nog veel corruptie onder hen en armoede onder een groot deel van de rurale bevolking en etnische minderheden in de steden. Tijdens elk transport worden ons de harde feiten onder de neus gedrukt en blijkt dat onze hulp nog steeds hard nodig is. De situatie van de mensen in de Balkan nog ver beneden onze levensstandaard is.

“Jongeren op de Balkan vormen de toekomst”

De grote groep jongeren op de Balkan vormen de toekomst, zij stralen ambitie en optimisme uit, ook al level ze soms in een uitzichtloze situatie doordat er geen banen te vinden zijn en niet kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven.

Het netwerk van Stichting Mara omvat 7 studentensteden in Nederland. In deze steden zijn lokale Stichting Mara besturen gevestigd.