Mara

Stichting Mara is een non-profit organisatie die wordt bestuurd door studenten in heel Nederland. Wij bieden met onze stichting hulp aan door oorlog getroffen gebieden in de Balkan landen. Nog altijd ondervinden mensen veel problematiek in het leiden van hun leven dankzij de oorlog in voormalig Joegoslavië. Mensen leven in erbarmelijke omstandigheden en worden onvoldoende gesteund door de overheden. Dit is waar Stichting Mara bijspringt.

Bij de oprichting van Stichting Mara is er meteen gekozen om niet te doneren in termen van geld maar in termen van materialen. Dit omdat de donaties van mensen op deze manier beter te verantwoorden zijn. De donateurs zien op deze manier waar het geld naartoe gaat. Er zal tijdens een projectreis nooit en te nimmer worden gedoneerd in de vorm van geld, altijd in de vorm van materialen.

“De lokale economie steunen”

De donaties gaan vaak op twee manieren. Manier één is dat de verschillende Mara steden goederen van bedrijven of goedwillende binnenkrijgen die ze vervolgens mee kunnen nemen tijdens hun reis. De tweede veel voorkomende manier is door met geld producten in het land van bestemming te kopen. Op deze manier kan Stichting Mara ook de lokale economie steunen. Er worden nauwelijks tot geen goederen in Nederland gekocht, enkel en alleen wanneer bepaalde spullen niet te verkrijgen in het land van bestemming.

De materialen die gedoneerd worden verschillen per stad. Stichting Mara Amsterdam en Maastricht doneren educatieve materialen. Deze steden bezoeken scholen, weeshuizen en na schoolse opvangen waar hulp het meeste nodig is. Op deze plekken worden dan boeken, schoolborden, schriften, pennen etc. gedoneerd. Soms wordt er voor gekozen om bij te dragen aan de oprichting of inrichting van een school.

“Variëren van medicijnen tot medische apparaten” De focus van de andere Mara steden uit respectievelijk Groningen, Utrecht, Rotterdam, Delft en Leiden ligt op het doneren van medicijnen. Medicijnen zijn nog altijd nodig in het Balkan gebied. Er zijn nog altijd veel mensen die medische klachten hebben overgehouden aan de oorlog en die ‘gewone’ medicijnen niet kunnen betalen. Stichting Mara schiet deze mensen te hulp. Net als bij onderdeel onderwijs wordt er onderscheid gemaakt in grote en kleine donaties variërend van medicijnen tot medische apparaten.