Mara Delft

Griekenland 2018

Lesbos, Griekenland

Verslag mei 2018

Aankomende week zullen wij als stichting Mara naar Lesbos vertrekken. Hier gaan wij doormiddel van in totaal 48 Laptops en Computers de scholing van vluchtelingen verbeteren. We zullen de hardware verdelen over 4 non-profit vluchtelingen organisaties. Vluchtelingen kunnen door het gebruik van deze hardware naast kennis opdoen, denk aan talen leren, ook weer contact opnemen met hun families uit hun oorspronkelijke land van herkomst.

1ste dag gingen we naar Home en Home 2. Hier hebben we 12 computers geinstalleerd. Home is een plek waar vluchtelingen buiten het kamp kunnen zijn. Hier kunnen ze gratis eten en wordt er in de avond gedanst. Dankzij de donateurs van Mara is het nu mogelijk om ook daar zelf educatie te volgen en het contact met hun gescheiden families te onderhouden Aan onze eerste dag komt een eind! We hebben in de ochtend 4 computers geïnstalleerd bij Home, waarna we door zijn gegaan naar Home 2, waar we 8 computers hebben geïnstalleerd. In Mytilini zijn veel vluchtelingen niet welkom bij café’s voor WiFi-voorzieningen. Hierdoor is het idee ontstaan voor home 2, een internetcafé waar ze in relaxte sfeer koffie kunnen drinken en contact kunnen leggen met hun familie/vrienden.
Hierna was het toch echt tijd voor het heftigere deel van onze trip. In de middag zijn we naar het vluchtelingenkamp Moria gegaan. Dit kamp, met een capaciteit van 2000, telt 6500 mensen. Het grote verschil in etniciteit leidt tot groepsvorming en dit gecombineerd met het uitzichtloze verblijf in een te druk kamp komt met de nodige frustraties. Deze gaan helaas gepaard met nachtelijke gevechten waarin het gebruik van prikkeldraad en brandstichting niet vreemd is. Het meest intrigerende blijken de verhalen van verschillende vluchtelingen. Eerst kwamen we een moeder tegen, waarvan twee van haar kinderen in Duitsland terecht zijn gekomen, zijzelf heeft ook een stempel gekregen om verder te reizen. Helaas zit een van haar zoons in de gevangenis van het vluchtelingen ‘kamp moria’. In deze “gevangenis” komen uitgeprocedeerde mensen of mensen die zich hebben misdragen terecht. Als we afscheid nemen geeft deze vrouw ons een intense knuffel terwijl ze in tranen uitbarst.

2de dag hebben we 16 desktops en 4 laptops afgezet bij Iliaktida. Hier zullen ze een school gaan maken voor vluchtelingen, waar wij ook mee in contact blijven. Het aantonen van een degree/diploma behaald in het thuisland blijkt lastig in Europa en door middel van samenwerking met westerse universiteiten zullen volwassen vluchtelingen hier een nieuw aantoonbaar diploma kunnen halen!!

3de dag zijn we de dag begonnen met een bezoek aan Iliaktida. Hier wordt scholing aan vluchtelingen verzorgd met het doel om uiteindelijk zelf een officieel diploma te kunnen behalen. Wij hebben 18 desktops en 4 laptops gedoneerd zodat er talen en computer wetenschappen op gestudeerd kunnen worden.
Later op de dag blijkt dat in het vluchtelingenkamp Moria er gister een heftig gevecht heeft plaatsgevonden. Mensen zijn over de hekken van de “safe zone” geklommen en hebben daar zogenaamde isoboxen (containers gebruikt als slaapplek) vernield. In deze safe zone worden kinderen opgevangen die aankomen op Lesbos zonder ouders. Dit alles omdat er een telefoon gestolen was... Toen we daar vandaag aankwamen was deze zone dan ook verlaten. Maar juist hier scheen voor ons een lichtpunt in deze bizarre situatie. We troffen daar een heuze gitaarles gegeven door 3 leraressen aan leerlingen en werd er vrolijk gezongen en gedanst. Len en Joost hebben daar ook hun muziektalenten laten horen.

4de dag Hebben we de puntjes op de i gezet bij Home 1 en 2. Deze computers zullen gebruikt worden voor e-learning, contact en printen. Vandaag hebben bel en beer een Engels les meegemaakt bij Home 2. Len en sideer hebben de computers geprogrammeerd waardoor de vluchtelingen rustig hun documenten kunnen printen. Na een heerlijke lunch van Nikos en Katarina bij Home, hebben we gepraat met vluchtelingen uit Pakistan en heeft Sideer de banken schoongespoten. Eindelijk heeft hij ervaring opgedaan met schoonmaken. Daarnaast hebben we een wifiverbinding opgezet bij Home 1 en een printer geinstalleerd

Naast het afmaken van home1 en home2 stond deze dag in het teken van het bezoek van de premier van Griekenland, Alexis Tsipras. Dit bezoek resulteerde in protesten van de lokale inwoners van Lesbos, waardoor op een groot deel van het eiland de hele dag de winkels dichtbleven.
2500 inwoners van Lesbos trokken gister de straten op. De lokale inwoners protesteerden tegen de onhoudbare situatie in de vluchtelingenkampen en het negatieve effect van vluchtelingen op hun dagelijkse leven. Tegenwoordig zitten op Lesbos 8800 vluchtelingen wat 1/10 is van de totale bevolking van Lesbos. Dagelijks komen er ook nog steeds nieuwe vluchtelingen aan op Lesbos.
De lokale bewoners van Lesbos protesteerden naast de onhoudbare situatie in de kampen ook tegen een verhoging van de btw van 19 tot 24 procent.

Nadat we home 1 en home 2 afgerond hebben, zijn we heel erg blij mede te delen dat de computers in Moria en Iliaktida een plek hebben gekregen en ze met een goed gevoel zijn overgedragen aan de lokale vrijwilligers! :) Daarna hebben we 10 laptops en daarmee ook meteen onze laatste computers gedoneerd! Dit hebben we gedaan in het goed georganiseerde vluchtelingenkamp Kara Tepe waar alleen gezinnen worden opgevangen. Gewend geraakt aan de chaos in Moria, gaf dit kamp ons direct een gevoel van rust en goede organisatie. Voor het overhandigen aan de directe baas van het kamp hebben we de computers eerst gepresenteerd aan de vertegenwoordiger van de minister van educatie van Griekenland! Met weer een positieve reactie op zak zijn we naar Stavros gegaan, de “big boss” van Kara Tepe. Een imposante man (zichtbaar op de tweede foto) die direct een monoloog startte over hoe wij (de jeugd) de toekomst van de EU zijn en hoe fantastisch het is dat hij, in zijn woorden, “nieuwe familieleden” van het kamp welkom mocht heten. Alle computers zijn nu geïnstalleerd en al goed op hun plek en we hebben volste vertrouwen in de locaties en in de mensen die ze in gebruik zullen nemen.