Mara Delft

Griekenland 2017

Serres, Griekenland: Een vluchtelingenkamp vol liefde

Sinds 2014 kampt Europa met de grootste vluchtelingencrisis sinds de tweede wereldoorlog. Vluchtelingen laten hun levens in Noord-Afrika en het Midden-Oosten achter en proberen via Turkije en Griekenland (de welbekende Balkanroute) Europa binnen te komen. In januari 2016 gooiden Macedonië en alle andere grenzende landen aan Griekenland hun grenzen dicht met als gevolg dat alle vluchtelingen die op weg waren naar West-Europa bij de grens van Griekenland achterbleven.

Omdat Stichting Mara Delft afgelopen jaren ontzettend in de lift zat door meer donateurs en een jaarlijkse loterij, kon het dit jaar twee keer op reis. Naast de reis naar Albanië die elk jaar gemaakt wordt, wilden we nu ook iets nieuws, iets actueels. Al snel kwamen we uit op de vluchtelingencrisis in Griekenland. We kregen contact met de stichting ‘Lifting Hands International’. Een relatief kleine, nieuwe stichting die nu heel veel lief en goed werk doet in een kamp in Serres, een stad vlakbij de grens van Macedonië.

Dit kamp is bijzonder, omdat er hier allemaal mensen uit hetzelfde gebied zitten. Het volk dat hier zit zijn de Yazidis. Een volk dat leefde in het noorden van Irak. In 2014 werden zij geterroriseerd door de IS. Vrouwen en kinderen werden verkocht als seksslaven, jongens moesten vechten voor het leger van de IS en mannen werden vermoord, er wordt gesproken van een genocide.

De Yazidis vluchtten weg en waren onderweg naar Duitsland (daar gaan de meesten heen, aangezien in Duitsland vluchtelingen de grootste kans hebben op asiel), toen de grenzen gesloten werden en ze strandden in Griekenland.

‘Lifting Hands International’ doet geen werk in het kamp zelf, maar op een veldje vlak ernaast. Toen we aankwamen stond het veldje vol met ouderen en kinderen. Ze krijgen hier les in Engels en Duits en ze zorgen voor allemaal activiteiten. De mensen zijn heel erg lief, open en sociaal. De kinderen (die best wel goed Engels konden) kwamen gelijk op je af om te spelen. De oude vrouwen kwamen je knuffelen. Het belangrijkste wat deze mensen eigenlijk nodig hebben is liefde. Door de week heen hebben we heel veel contact gezocht met de vluchtelingen, wat zij geweldig vonden. Ze doen eigenlijk de hele dag niks, dus 4 nieuwe mensen met blonde haren was natuurlijk ontzettend interessant.

Dit veldje hadden ze sinds een paar weken en er stond alleen nog een tent. Een perfecte plek om met Mara naartoe toe te gaan om het verschil te gaan maken! Het belangrijkste wat ze nog nodig hadden was elektriciteit. In de winters is het daar heel koud en in de zomers is het daar heel heet. Om (vooral in de winter) wel met hun activiteiten door te gaan tijdens deze extreme temperaturen zijn er nu zonnepanelen neergezet die per direct elektriciteit konden leveren!

Griekenland is een heel erg ontvankelijk land met heel veel lieve mensen die je overal bij willen helpen. Aangezien het een soort ‘pilotweek’ was en zowel Lifting Hands International als wij niet echt een perfect beeld hadden van wat je in een week precies kon doen hebben we vaak van plan veranderd, dit was voor de Grieken geen enkel probleem! Alles werd gelijk de dag erna geregeld.

Op het veldje zijn wij door de week heen bezig geweest met een plek waar ze een kampvuur konden maken. We hebben onze Delftse hersenen gebruikt om een zo goed mogelijk systeem te bedenken om een zo goed mogelijk vuur te maken. Toen dat af was hebben we bankjes gemaakt waar de kinderen op konden gaan zitten. Deze bankjes kunnen ze niet alleen gebruiken voor het kampvuur, maar ook voor lessen en andere activiteiten op het veld!

Al met al was het heel fijn om wat te kunnen doen voor deze lieve mensen. Lifting Hands International was heel blij met al onze hulp!