Mara Delft

Albanië 2017

Dag 1: (dinsdag) Vanavond zijn we na 16 uur treinen/vliegen/rijden, via Skopje, aangekomen in Tirana. We droppen onze spullen in het hostel waar we slapen, “propaganda hostel”. Hierna gaan we de stad in om een hapje te eten en wat te drinken. We eindigen in een gezellige cocktail bar om de eerste dag leuk af te sluiten!

Dag 2: (woensdag) ‘s Ochtends slapen we uit tot een uurtje of half 9. Dit hadden we nodig om bij te komen van gister. We ontbijten wat en lopen vervolgens in de richting van CAF (children are the future), de organisatie die ons de komende dagen begeleidt bij de scholen. Dit bevindt zich wederom bij het hostel in de buurt. Hier ontmoeten we 3 dames (Anila, Elda en Rosetta) die ons van alles uitleggen over de organisatie en wat wij de komende dagen allemaal gaan doen. Vervolgens lopen we de stad in om een beetje rond te kijken. We krijgen opeens een berichtje van de Nederlandse ambassade dat ze tijd hebben voor een ontmoeting, dus lopen meteen die kant op. In hun tuin drinken we gezellig een koffietje in de zon om ons project met hen te bespreken.

Dag 3: (donderdag) We staan om half 7 op om met de dames van CAF naar de eerste school te rijden. Deze school bevindt zich in Qükes, 2uur rijden van de hoofdstad. Hier hebben we een bespreking met de schoolleiding en docenten. Ook zijn er leerlingen bij om vragen aan ons te stellen en wij aan hen. Het is moeilijk communiceren, omdat bijna niemand Engels kan. We bespreken wat de school allemaal nodig heeft en wat deze heeft gehad aan onze donaties van vorig jaar. We zien dat er grote vooruitgang is geboekt sindsdien. Er zijn verbeteringen zowel op lesniveau als algemene goederen, zoals: schoolborden, stoelen, schriften, etc. Om wat meer interactie te hebben met de gehele school worden we uitgenodigd om een potje volleybal te spelen met hen. Na dik verloren te hebben, nemen we afscheid en rijden we terug naar Tirana. We hadden nog een afspraak staan bij de ambassade, dus lopen hier heen om onze ervaringen te delen met hen.

Dag 4: (vrijdag) We staan weer vroeg op, om half 7, om wederom met CAF naar de eerste school te gaan. Onderweg pikken we een bestelbus met 50 schoolstoelen op. We rijden een uurtje naar de eerste school, een school met 30 kinderen van 7-10 jaar oud. Hier leveren we speelgoed als plastic dieren en voetballen af. Het schooltje bestaat uit een vervallen gebouw met 2 ruimtes. We worden ontvangen met bloemen en worden uitgenodigd in de klaslokalen. Hier zingen we wat en spelen met de kinderen. Er is geen speelplein, dus we staan in een vervallen tuin naast wat omgevallen muren en bedekte putten een bal over te gooien. Vervolgens gaan we naar een tweede school, deze had 450 leerlingen van leeftijden van 8-17. Hier hebben we een gesprek met de directrice, student council en ouderraad om het over de vorderingen van de school te hebben. Hier leveren we de stoelen en nog veel meer didactisch studiemateriaal, zoals een stroomkring en wereldkaarten. We krijgen een rondleiding door de school en lopen verschillende lokalen in om de leerlingen te ontmoeten. Als dank is er een dansprogramma voor ons opgezet. We leren de lokale dans die door leerlingen wordt voorgedaan. Vervolgens worden we uitgenodigd om wat, door leraren bereide, gerechten met hen te eten. We nemen vervolgens afscheid en rijden weer terug naar Tirana. Hier nemen we ook afscheid van de dames van CAF, voor de hulp met ons project. Het is al weer 7uur ‘s avonds dus lopen de stad in om het nachtleven uit te proberen.

Dag 5: (zaterdag) We slapen iets uit om vervolgens richting een berg naast Tirana te rijden. Hier kan je met de kabelbaan omhoog, om Tirana in zijn geheel van boven te bekijken. Na een koffietje op de berg gaan we terug naar beneden en rijden we naar het strand van Albanië. Hier rusten we nog wat uit om vervolgens na wat te hebben gegeten weer terug te rijden naar Tirana.

Dag 6: (zondag) We staan weer vroeg op om te beginnen met de lange rit naar Skopje. We rijden via de Matka kloof, een bekende kloof vlak bij Skopje om daar nog even uit te rusten. ‘s Avonds eten we wat in Skopje en gaan we daarna naar ons hotel om vervolgens ‘s ochtends vroeg weer te vertrekken naar Nederland.

_______________________________________________________

Hier nog enkele foto’s van de reis:

IMG_9036.jpg
IMG_8806.jpg