Mara Delft

Albanië 2015

Begin mei was het weer tijd voor het jaarlijkse transport van Stichting Mara Delft, dit jaar was de eer aan David Kamp, Maarten Laban en Stephanie Kohlinger om Albanië te bezoeken. Anders dan vorige jaren is er dit jaar besloten voor het eerst te vliegen, dit was financieel voordeliger en zorgde ervoor dat we meer tijd hadden en dus meer scholen konden bezoeken in Albanië.

In het holst van de nacht kwamen we aan bij hostel ‘Propaganda’, waar het interieur geïnspireerd was op het communistische Albanië, denk aan decoratie met gasmaskers en posters van Stalin. Gelukkig brak al snel de eerste dag aan en gingen we op pad met Anila, de hoofdverantwoordelijke bij Children Are the Future (CAF). CAF heeft voor ons de spullen die we normaal gesproken meenamen uit Nederland ingekocht in Albanië, een goeie stimulans voor de economie dus! Met elkaar vertrokken we naar Elbasan, de eerste school op ongeveer een uur rijden van de hoofdstad Tirana. Tijdens onze rit naar Tirana in de huurauto, hebben we het mooie Albanese landschap kunnen bewonderen.

Eenmaal aangekomen bij ‘Abdyl Paralloi’, een middelbare school waar Mara Delft al jaren contact mee heeft, brak de gekte los. De kinderen wilden ons graag ontmoeten en waren bij voorbaat al heel dankbaar voor wat we kwamen brengen. Deze school was ons grote project, in de wintermaanden werd het hier zo koud dat de school dicht moest, daarom hebben wij in elk lokaal kachels geïnstalleerd. Hoewel het nu nog dertig graden was, begrepen de kinderen heel goed wat ze aan de kachels zouden hebben in de winter. Ook hebben we op deze school ramen vervangen, kasten geleverd, stoelen opgeknapt, en hebben we hen printers gegeven. Daarnaast hebben we met de ouderraad en het leerlingenbestuur gediscussieerd over de verschillen in onderwijs en het nut van buitenschoolse activiteiten.

Op dag twee zijn we afgereisd naar de kleuterschool van Katundi, wat verderop in Elbasan. De kinderen waren hier eerst wat verlegen en bang voor de grote Nederlanders, maar toen ze kennis maakten met clown David Kamp brak het ijs. Deze school had eerst geen ramen, hierdoor kwam de regen naar binnen en het erg tochtte, Mara Delft heeft hier natuurlijk wat aan gedaan. Ook renden de kinderen vaak de drukke straat op die ze moesten oversteken om naar de wc te gaan. Om de juf een paar hartaanvallen te besparen hebben wij een hek om het schoolterrein heen gebouwd. Toen het hek eenmaal stond kwamen we aan met dozen vol met telramen, krijtjes, klei en ander speelgoed.

Om onze reis af te sluiten zijn we op de laatste dag een stuk verder de bergen in gereden, hier bezochten we een school waar op dat moment ook leerlingen van een andere school waren voor een uitwisselingsproject. Met de leerlingen op deze school hebben we veel gepraat over de projecten die er buiten de lesuren zijn. Ze waren allemaal erg gemotiveerd om hun leefomgeving te verbeteren. Ook aan deze school is een printer geschonken, nu hoeven de leraren niet meer af te reizen naar de hoofdstad om te printen en leerlingen niet meer te betalen voor hun toetsen. Om het succes te vieren werd er afgesloten met Albanese dans in traditionele klederdracht en hebben we de hoge voetbal-verwachtingen van Van Persie en Benzema totaal niet waargemaakt.

De laatste avond in Tirana hebben we een avondje gechilld met Mara Groningen, van het Albanese eten geproefd en genoten van het nachtleven in Tirana.

Al met al was het een erg geslaagd transport, we hebben veel mensen blij kunnen maken en een merkbaar verschil kunnen achterlaten.