Mara Delft

Albanië 2014

Vlak voordat in Delft de laatste tentamens van het jaar weer begonnen, ging er nogmaals een delegatie van Mara Delft met een bus vol gedoneerde goederen naar Albanië. Het was een lange rit, waarbij we vele landen, vele weersomstandigheden en vele soorten landschappen hebben doorkruist. Alhoewel de reis zelf al een hele ervaring was, begon het voor ons pas echt toen we in Tirana aankwamen.

Wij als Mara Delft richten ons vooral op educatieve opbouw in Albanië. Dit doen wij samen met een kleine Albanese organisatie van vier vrouwelijke vrijwilligers, CAF (Children are the Future). Hier steunen wij al drie jaar een aantal afgelegen basis/middelbare scholen mee. Dit jaar hebben we hulp gegeven aan drie scholen, twee waar Mara Delft al eerder is geweest en één nieuwe. De vrouwen van CAF hadden van te voren al contact gehad met de scholen en wisten zo waar de scholen het meest behoefte naar hadden. Deze spullen waren al ingekocht in Albanië met geld dat in Delft was opgehaald. Het kopen van de schoolspullen in Albanië zelf is niet alleen handig omdat de boeken dan Albanees zijn, maar steunt ook indirect de Albanese economie.

Het grootste deel van wat we uit Nederland hadden meegenomen (speelgoed, boekjes, kookgerei, kleding), lieten we in Tirana achter zodat het later naar de bergen in het noorden kon worden gebracht. Daar wonen nog veel zigeuners. CAF vond het niet verstandig als wij alles zelf naar dat gebied zouden brengen.

Toen de bus weer leeg was, konden we hem vullen met alle nieuwe Albanese schoolspullen. Hierbij zaten onder andere stiften, pennen, scharen, en papier maar ook land- en periodieksysteemkaarten, zes computers en later ook dertig stoelen.

Elk van de drie scholen was totaal anders. Bij de eerste school werden we heel uitbundig met veel muziek, dansen, happen, en klederdracht onthaald. Terwijl bij de tweede en derde school de kinderen ons nauwelijks aan durfden te kijken. Uiteindelijk lukte het elke keer om met de kinderen in de klas te praten, soms in goed en soms in zeer gebrekkig Engels. Voor veel kinderen was het de eerste keer dat ze met een buitenlander spraken (of een poging tot). Het werd ons snel duidelijk dat onze komst meer inhield dan alleen spullen brengen. Juist het praten met de kinderen voegde veel toe. Zo konden we de kinderen laten inzien hoe belangrijk Engels is en dat er een wereld buiten hun dorp bestaat. Op aanraden van CAF hebben we vooral de nadruk gelegd op het vrijwilligerswerk en andere naschoolse activiteiten. Dit zijn dingen die in Albanië nog niet heel gewoon zijn.

Wat wel heel normaal is, is corruptie. Hierdoor worden er steeds vriendjes van de steeds weer nieuwe regering als schoolhoofd aangesteld. Als gevolg lopen de scholen erg achter omdat projecten nooit doorgezet kunnen worden. Onze hulp kan ook de schoolhoofden en leraren positief stimuleren. Het feit dat er buitenlanders zijn die zich bekommeren om hun school geeft ze al extra motivatie verandering te brengen.

Wij willen jullie, namens de Albanese scholen en namens onszelf, heel erg danken voor de donaties. Nu we er zelf geweest zijn, kunnen we met nog meer zekerheid zeggen dat het werk van Stichting Mara en CAF, alhoewel kleinschalig, erg belangrijk is.