Mara Delft

Albanië 2013

Na een jaar lang voorbereiden, was het eindelijk zo ver. De Mara-bus kon worden volgeladen met ingezamelde schooltafels en tafels, basketballen, voetballen, kleren en spelletjes. Met dank aan het Grotius College in Delft en de omliggende sportverenigingen kregen we de bus helemaal vol.

Zaterdagochtend, zes juli, begon de reis met als eindbestemming Tirana, Albanië. Na twee dagen rijden kwamen we onderin de laars van Italië aan in Bari en vanaf daar pakten we met onze bus de boot om over te steken. Maandagochtend vroeg zijn we meteen naar onze zusterorganisatie ter plekke gegaan, Children Are the Future (CAF), om ons bezoek aan de afgesproken scholen door te spreken. In samenwerking met CAF hadden we een lijst opgesteld met verschillende schoolboeken en lesmaterialen die bij de scholen ontbraken. Deze spullen hebben wij in Albanië gekocht, om daarmee ook nog eens de lokale economie te stimuleren.

Woensdag was de grote dag. We stonden vroeg op om op tijd te vertrekken voor een twee uur durende reis naar de binnenlanden van Albanië. Over onverharde paden en door ruig gebergte kwamen we aan bij de eerste school in …. Na groots onthaal door de kinderen, leraren en zelfs de regionale gouverneur, was het tijd om de bus uit te laden. De kinderen waren erg enthousiast en hielpen allemaal goed mee. Daarna hielden wij een praatje met uitleg over alle spullen die zij in ontvangst hadden genomen. Na dit praatje werd er door verschillende mensen van de school en door ons een contract ondertekend dat ‘verdwijning van het materiaal’ tegen zou moeten gaan. Daarnaast was er ruimte voor de kinderen om ook vragen aan ons te stellen. Na een pot voetballen met de kids en een kop koffie met de leraren en het schoolhoofd vervolgden we onze reis naar de laatste school. Hier was het ontvangst wederom warm, met door de leraressen zelfgemaakte lokale lekkernijen. Dit keer werd de bus helemaal leeggehaald. Ook hier hebben we weer een uitgebreid verhaal verteld en goede gesprekken gevoerd met de kinderen en leraren.

Na een lange dag en met een voldaan gevoel zijn we weer teruggekeerd naar de hoofdstad, waarna onze terugreis naar Nederland begon. We willen via deze nieuwsbrief onze donateurs en alle andere organisaties die geholpen hebben deze reis mogelijk te maken, hartelijk danken. Wij gaan ook dit jaar weer met onze nieuwe aanwinsten (Gijs ter Meulen en Christine van Tuyll) binnen de groep ons stinkende best doen om aan het eind van dit jaar weer zo een succesvolle projectreis neer te zetten!