Mara Amsterdam

Stichting Mara Amsterdam in Kiev, Oekraïne

Afgelopen april vond de eerste projectreis van 2016 plaats. Op 24 april reisden Nadina, Frane en Eugenie af naar Kiev om lokale organisaties te steunen, die zich inzetten voor zogenoemde internally displaced persons (IDP's), oftewel; Oekraïense vluchtelingen uit de Donbas en de Krim. Door het conflict in dit gebied van Oekraïne, dat inmiddels ruim twee jaar geleden is begonnen en nog altijd aan de gang is, heeft een gedeelte van de lokale bevolking het gebied moeten verlaten. Naast Lviv, bevindt een groot aantal IDP's zich in de hoofdstad Kiev, waar opvang, woonruimte, werkgelegenheid en toegang tot onderwijs voor deze groep Oekraïners nog altijd problematisch is. Hierbij een impressie van wat wij in die week hebben gedaan. Nogmaals dank aan Crimean Diaspora, Kozhen Mozhe/Everybody Can en Vostok Kiev Pomosh!

Naast het begeleidenvan IDP's houdt Crimean Diaspora zich ook bezig met educatieve projecten, recreatieve activiteiten en juridische hulpverlening. Stichting Mara Amsterdam heeft zich bezig gehouden met hulp verlenen op het gebied van educatie. Zo is de organisatie namelijk bezig met het oprichten van een schooltje voor de IDP kinderen, die door een gebrek aan geld, niet altijd toegang hebben tot onderwijs.

Aangekomen bij de IDP-hub werden wij hartelijk ontvangen door Elena, die ons een rondleiding gaf. Daarna vertelden Elena en Natasha over de huidige situatie van de IDP's, wat ze vorig jaar met onze steun hadden gedaan en hoe zij hun schoolproject vorm wilden geven. Het schooltje wordt namelijk gebaseerd op het onderwijssysteem van Montessori en zalop de locatie van de IDP-hub worden ingericht. Naar verwachting zal het schooltje in september 2016 worden geopend, waar de eerste 10 kinderen lessen kunnen volgen.

Na deze presentatie hebben wij met hen overlegd wat we voor hen dit jaar konden betekenen. We kwamen tot de beslissing om allerlei spulletjes voor het realiseren van het schooltje te doneren. Samen met Elena, Natasha en Sergei, de chauffeur en fotograaf, bezochten wij meerdere winkels om alle spulletjes bij elkaar te vinden. We hebben een schoolbord, twee laptops, tafeltjes en stoeltjes en allerlei knutselspulletjes gedoneerd.

Projectverslag-NL-eindversie-1.jpg

Onze tweede organisatie KozhenMozhe/Everybody can, is een hippe en jonge stichting die een heel duidelijk doel heeft:het leven van de minst sociaal beschermde groepen van de bevolking te verbeteren. Na het verergeren van de situatie in Kiev in 2014 speelde deze stichting direct in op de behoeftes van de minstbedeelden, dit alles mede dankzij de vele vrijwilligers die de organisatie rijk is. KozhenMozhe biedt hulp op het gebied van gezondheidszorg, hulp aan IDP's, gewonde mensen of families van slachtoffers, het ontwikkelen van programma's die ingezet kunnen worden als reactie op noodsituaties en het verschaffen van educatief materiaal. Vrijwillig, onpartijdigheiden liefdadigheidzijn de belangrjjkste begrippen van KozhenMozhe. De overtuiging dat iedereen kan helpen de wereld te verbeteren en bevorderen is dan ook duidelijk terug te zien in de naam van de stichting; Everybody can!

Wij bezochten hun nieuwe kantoor in een hippe 'co-working' kantoorruimte, op een voormalig fabrieksterrein, waar we werden ontvangen door drie vrolijke dames; Maria, Marina en Anastasia. Tijdens ons bezoek kregen wij exacteinformatie overhun lopende projecten. Ook zij waren druk bezig met het organiseren van allerlei cursussen en masterclasses voor IDP's. Daarnaast zetten zij zich ook in voor humanitaire hulp. Zo doneren zij allerlei spullen aan de vluchtelingen, zoals bijvoorbeeld kleding, maar ook babyvoeding en luiers. Wij besloten naast allerlei schoolspulletjes en materialen voor de masterclasses, ook babyvoeding, luiers, babyzeep en doekjes te doneren. Met twee auto's reden we met de ingekochte spullen terug naar het magazijn. Na alles ingeladen te hebben was het tijd voor een korte lunchpauze, waarna we weer terugkeerden naar het kantoor om de laatste spulletjes in te laden en afscheid te nemen.

Projectverslag-NL-eindversie-2.jpg

Kortom, met veel plezier hebben we de drie organisaties spullen kunnen doneren voor hun eigen educatieve en humanitaire projecten. Momenteel zijn wij in contact met hen en ontvangen wij informatie over de voortgang van hun projecten. Zo is Crimean Diaspora druk bezig met het opzetten van hun schooltje, Kozhen Mozhe heeft de eerste masterclasses voor de IDP's met onze knutselspulletjes georganiseerd en is East Kiev Help bezig met het inrichten van de kindergarten.

Projectverslag-NL-eindversie-3.jpg