Mara Delft

Griekenland 2019

Malakasa, Griekenland

Verslag mei 2019

50 tweedehands laptops zullen gebruikt worden in de scholen rondom de vluchtelingenkampen. Dit biedt deze kinderen de mogelijkheid om engels te leren, computervaardigheden op te doen en meer. De mara groep zal deze laptops verdelen en installeren bij de scholen. Daarnaast zullen ze een registratiesysteem opzetten in de scholen, zodat de leraren ook daadwerkelijk weten wie er in de klassen zitten en zo een effectiever leerprogramma kunnen samenstellen.

Dag 1 in Malakasa. Vanochtend zijn we vertrokken en hebben de eerste laptops opgehaald uit een depot in Athene. Het eerste deel wordt neergezet in de school van Happy Caravan in het vluchtelingenkamp Gerakini. Het idee achter Happy Caravan is het verbeteren van het gebrek aan onderwijs voor kinderen in het kamp. Door de laptops kunnen ze makkelijker engels leren en leren ze omgaan met computers.

Een succesvolle dag voor Mara achter de rug! We zijn in de ochtend naar Center of Immigrants Thermopyles gegaan waar onder anderen Happy Caravan en Connect by Music staan. We hebben een kijkje genomen in de school en mochten zelfs meedoen met een lesje. We zagen dat er te groot tekort was aan schriften, speelgoed en anderen spullen voor in de school. We konden hier gelukkig een steentje aan bijdragen. Vandaag richting Lesbos!!

We hebben de 3de dag een kijkje genomen in het attelier van “The hope project arts” Hier kunnen vluchtelingen elke dag komen om schilderlessen te volgen en verder te werken aan hun kunstwerken. Met behulp van dit project kunnen ze alle ellende voor even vergeten en te focussen op de kunst. Later op de dag hebben we 10 laptops geinstalleerd die kunnen worden gebruikt voor de computerlessen in kamp Moria.